سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوربین مداربسته / اخبار / تجهیزات حفاظتی /نصب دوربین مداربسته

خانه هوشمند؛ هر آنچه که باید درباره این تکنولوژی تازه وارد به ای

    نظر

هوشمندسازی یکی از داغ‌ترین مباحث فناوری در ایران و دنیا به‌شمار می‌رود. کشورهای پیشرفته نظیر اتریش، سوئیس، هلند و… سالهاست که در زمینه هوشمندسازی فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند و هم‌اکنون پای این فناوری جذاب به ایران نیز کشیده‌شده و روزبه‌روز تعداد خانه‌های هوشمند در ایران در حال افزایش است.

شاید خیلی‌ها بر این باورباشند که هوشمندسازی فقط برای تجمل‌گرایی کاربرددارد و به‌هیچ دردی نمی‌خورد اما اگر تنها با گوشه‌ای از امکانات و مزایای خانه‌های هوشمند آشناشوید، نظرتان راجع به این تکنولوژی تغییر می‌کند.

بحث هوشمندسازی از جمله مباحث پیچیده محسوب می‌شود که پیاده‌سازی آن توسط اشخاص عادی غیرممکن است پس لازم است تا هوشمندسازی خانه خود را به دست شرکت‌های متخصصی همچون مجموعه هوشمندسازی ساید و یا دیگر متخصصین این حوزه بسپارید. در ادامه این مقاله خانه هوشمند و امکانات آن را بررسی خواهیم‌کرد.

خانه هوشمند چیست

در خانه‌های معمولی سیستم‌های مختلف نظیر سیستم روشنایی، سرمایش گرمایش، امنیتی و … کاملا مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کنند. می‌توان گفت اولین و اصلی‌ترین تفاوت یک خانه هوشمند با یک خانه معمولی بحث ارتباط سیستم‌های مختلف خانه با یکدیگر است. در یک خانه هوشمند تمام اجزا به‌همدیگر متصل هستند و در مواقع نیاز بین سیستم‌های مختلف ارتباط برقرار می‌شود.

به‌طور مثال سیستم کنترل مرکزی رفتارشما را هنگامی‌که در منزل حضور دارید، شناسایی می‌کند و هر موقع از منزل خارج می‌شوید با دستور به بخش‌های مختلف نظیر سیستم روشنایی و… حرکات شما را در خانه شبیه‌سازی می‌کند تا سارقان فکرکنند شما در خانه حضوردارید. همچنین در صورت رخ‌دادن هرگونه حرکات مشکوک، سیستم مرکزی این حرکات را به شما اطلاع می‌دهد و تصاویر دوربین‌های مداربسته را در اختیار شما قرار می‌دهد تا از راه دور و از طریق تلفن‌همراهتان وضعیت خانه را مشاهده‌کنید.

همگی این کارها از طریق ارتباط اجزای مختلف خانه با همدیگر ممکن می‌شود و درصورتی که سیستم مرکزی با دوربین‌های مداربسته ارتباط نداشته‌باشد، اشتراک تصاویر دوربین مداربسته با شما غیرممکن می‌شود.

سیستم خانه هوشمند به این صورت است که تمام وسایل یک خانه به‌یکدیگر متصل هستند و یک دستگاه مرکزی وظیفه کنترل تمام اجزا را برعهده دارد.

نحوه اتصال اجزای یک خانه هوشمند

برخی از افراد فکر می‌کنند که اتصال اجزای خانه هوشمند نیازمند وجود اینترنت است و درصورت قطع اینترنت ارتباط اجزای خانه نیز با یکدیگر قطع می‌شود. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ارتباط خودکار اجزای مختلف به اینترنت نیازی ندارد. همچنین در صورتی‌که خود شما در منزل حضور داشته‌باشید و بخواهید اجزای خانه را با تلفن همراه و دیگر وسایل موجود کنترل کنید نیز به اینترنت نیاز نخواهیدداشت.

اتصال به اینترنت تنها زمانی لازم است که شما بیرون از خانه حضور دارید و می‌خواهید خانه خود را از راه دور کنترل کنید. به‌طور مثال هنگامی که در خانه حضورندارید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن مخصوص خانه هوشمند زمان رسیدن خود به منزل را اعلام‌کنید تا در این زمان، نوشیدنی دلخواه شما آماده‌شود و دمای منزل تا رسیدن شما به خانه متعادل شود.

مزایای هوشمندسازی خانه

خانه‌های هوشمند علاوه بر القای حس مدرن‌بودن، مزایا و کاربردهای فراوان دیگری نیز دارند. در ادامه به معرفی برخی از مزایای هوشمندسازی خانه‌ها می‌پردازیم.

کاهش مصرف انرژی و هزینه ها

اولین و مهم‌ترین مزیت خانه‌های هوشمند نسبت‌به سایر خانه‌ها بحث کم‌بودن مصرف انرژی در خانه‌های هوشمند است. سیستم‌ها و سنسورهای مرتبط با گرمایش و سرمایش که به سیستم هوشمند خانه وصل هستند، از شما ‌می‌آموزند که خانه‌تان چقدر باید گرم یا سرد باشد و دما را به‌طور خودکار تنظیم ‌می‌کنند. پس نگرانی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی وجود ندارد. همچنین به‌دلیل اتوماتیک‌بودن تنظیم دما استهلاک وسایل سرمایشی و گرمایشی و اجزای آن نظیر ترموستات و … کاهش می‌یابد در نتیجه هزینه تعمیر قطعات مختلف خانه نیز به حداقل می‌رسد.

یادگیری خانه هوشمند از رفتار انسان ها

قابلیت جالبی‌که بسیاری از افراد از آن بی‌خبرند، یادگیری خانه هوشمند از رفتارهای شماست. اگر شما یک فعالیت خاصی را به‌طور مداوم تکرارکنید خانه‌ هوشمند رفتار شما را شناسایی می‌کند و دفعه‌بعدی به‌طور اتوماتیک این عمل انجام می‌شود. به‌طور مثال اگر بعد از ورود به خانه، از دوش یا استخر استفاده کردید، سیستم به‌صورت خودکار چای شما را آماده خواهد کرد.

زمان بندی انجام کارها

با هوشمندسازی خانه می‌توانید تمام کارهای خود را در منزل زمان‌بندی کنید. به‌طور مثال می‌توانید دمای خانه را برای زمان‌های مشخص زمان‌بندی و تنظیم‌کنید یا تنظیم‌کنید که در ساعتی مشخص آب استخر به‌طور خودکار تخلیه‌شده و جایگزین‌شود.

امنیت بالای خانه هوشمند

امنیت مهم‌ترین دغدغه صاحبان ویلاها یا کسانی‌که زیاد مسافرت می‌کنند است. ویلاها به‌دلیل خارج از شهربودن همیشه در معرض دست‌برد سارقین قراردارند. بهترین روش برای جلوگیری از سرقت در ویلاها و خانه‌های دیگر، هوشمندسازی است. وقتی خانه یا ویلایی هوشمند می‌شود، تمام اجزای آن از شیشه پنجره گرفته تا آسانسور به‌هم متصل می‌شوند و هرگاه سیستم امنیتی خانه هشدار سرقت را دریافت‌کند، اجزا با هماهنگی کامل تمام تلاش خود را در جهت پیشگیری از سرقت انجام می‌دهند. برخی از اقدامات سیستم مرکزی خانه هوشمند در برابر سرقت عبارت‌است از : قطع کامل جریان برق، به‌صدا درآوردن آژیرخطر، اطلاع به صاحب خانه از طریق تماس، تماس خودکار با مرکز پلیس و پخش پیغام ضبط‌شده و…

  1. افزایش امنیت اینترنت اشیا
  2. سیستم امنیتی یکپارچه
  3. تکنولوژی EXIR هایک ویژن
  4. معرفی سیستم اعلام سرقت
  5. شهر هوشمند
  6. امنیت سایبری هایک ویژن
  7. دوربین زیر آب هایک ویژن
  8. تغییر رنگ تصویر در دوربین مداربسته
  9. دوربین حرارتی هایک ویژن

نویز دوربین مداربسته